Wednesday 26 June 2013

Hujan Satu Rahmat dan Ujian


Syukur tidak terhingga dipanjatkan kepada tuhan yang telah menurunkan hujan kepada kita setelah beberapa hari kita berada dalam “kekaburan” jerebu yang melanda Negara. Seluruh, manusia, binatang, dan tumbuh-tumbuhan merasai betapa penyayangnya Allah s.w.t kepada seluruh makhlukNya. Jerebu yang melanda Negara seharusnya dijadikan satu iktibar kepada kita semua.

Banyak pengajaran yang kita dapat peroleh dari jerebu dan hujan. Hujan sebagai satu rahmat seluruh makhluk tuhan. Mengapa begitu?, ianya kerana tanpanya sudah tentu kita akan kekal barada dalam keadaan yang kabur berjerebu . Jerebu membawa penyakit, sesak nafas, mengurangkan kadar penglihatan dan sebagainya.Tetapi atas rahmat dari tuhan, kita dikurniakan semula nikmat menghirup udara segar hasil dari turunnya hujan.


Jika kita tidak dilanda jerebu nescaya kita tidak dapat menghargai betapa nikmatnya udara yang segar tersebut. Hujan juga Allah turunkan kepada kita untuk menguji sejauh mana tahap syukur kita kepadaNya. Sedekat mana kita kembali semula kepada Allah setelah jiwa kita terpesong jauh dariNya. Semasa kita berada dalam seusana jerebu, terasa seperti nafas ini akan terhenti, maka kita berdoa bersungguh-sungguh memohon kepada tuhan agar dipanjangkan umur, agar dikurniakan kesihatan supaya dapat marasai nikmat dunia buat kali seterusnya.

Namun  apabila kita menikmati udara segar itu, adakah kita masih teringat kepadaNya atau bagaimana?. Sekerap manakah kita mendatangi rumah-rumah Allah?. Hal ini yang kita perlu persoalkan. Nikmat yang sering kita lupakan ialah nikmat sihat dan masa lapang. Ke mana kita gunakan ia setelah kita keluar dari jerebu ini.

Jika menyelami hati kita, adakah kita pernah berdoa agar Allah “turunkan hujan” ke dalam hati kita agar jerebu yang melanda hati kita ini hilang?. Agar kita kembali merasai nilai kesegaran iman yang telah lama hilang dik ketebalan jerebu yang melanda hati kita lebih tebal dari jerebu yang melanda Negara.

Ya Allah hujanilah hati-hati kami dengan cahaya iman agar kami dapat sekali lagi menikmati dan menghargai manisnya bersamamu Ya Allah.   

1 comment:

  1. "Agen poker terbesar dan terpercaya ARENADOMINO.
    minimal depo dan wd cuma 20 ribu
    dengan 1 userid sudah bisa bermain 9 games
    ayo mampir kemari ke Website Kami ya www.arenadomino.com

    Wa :+855964967353
    Line : arena_01
    WeChat : arenadomino
    Yahoo! : arenadomino"

    ReplyDelete